Foreign in a domestic sense 
Natalia Lassalle Morillo & Sofía Gallisá Muriente
4-channel installation with sound, 32mins, 2021
4k, Hi8 and HD video with hand developed Super 8 film



Foreign in a domestic sense es una constelación de testimonios e imaginarios de puertorriqueñxs que han emigrado a Florida central en años recientes, conjurada por las artistas visuales Natalia Lassalle-Morillo y Sofía Gallisá Muriente. Sus imágenes evocan, acompañan y conectan las experiencias de vida de personas que son parte de la población puertorriqueña de más rápido crecimiento en los Estados Unidos como resultado de desastres políticos y ambientales en el archipiélago. Así como los estados de emergencia contínuos trastocan el espacio y el tiempo, las artistas exploran lenguajes visuales anclados en el contexto de Florida para profundizar la fragmentación mientras construyen un coro de personas, lugares, memorias y experiencias. La instalación de video en cuatro canales solapa formas narrativas de ficción y no-ficción en video y Super 8, especulando sobre cómo se crea comunidad a través del performance y la recreación. Escenificando una pista de baile en la oscuridad de un pantano, las artistas visualizan un lugar donde su elenco se encuentra y aprenden a moverse libremente. Mientras la presencia ubicua del agua en tiempos de mareas crecientes sugiere que Florida será pronto una isla, la pieza reconoce que el duelo climático y el desplazamiento humano están entrelazados.

El título se refiere al oxímoron utilizado por la Corte Suprema de los Estados Unidos en 1901 como parte de la decisión que legalizó la colonización estadounidense de territorios extranjeros, identificando a Puerto Rico como una posesión no incorporada y reflejando una relación particularmente extraña al pertenecer. 

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Foreign in a Domestic Sense is a constellation of testimonies and imaginaries of Puerto Ricans who have migrated to Central Florida in recent years, conjured by visual artists Natalia Lassalle-Morillo and Sofía Gallisá Muriente. Their images evoke, accompany and connect the lived experiences of people who are part of the fastest-growing Puerto Rican population in the United States, as a result of political and environmental disasters in the archipelago. Just as the continuous states of emergency unsettle space and time, the artists explore visual languages rooted in the context of Florida to deepen the fragmentation while building a choir of people, places, memories and experiences. The four channel film layers fictional and non-fictional narrative forms in video and Super 8 film, speculating about how community is created through performance and recreation. Staging a dance floor in the darkness of a swamp, the artists envision a space where their cast members can find each other and learn to move freely. As the ubiquitous presence of water in times of rising tides suggests that Florida will soon become an island, the film addresses the entanglement between climate grief and human displacement.

The title refers to the oxymoron used by the United States Supreme Court in 1901 as part of the ruling that gave legal sanction to the US colonization of foreign territories, identifying Puerto Rico as an unincorporated possession and speaking to a uniquely strange relationship to belonging.

Chapter 1: In Seven Minutes and Thirty Seconds You Can Get to Space
Chapter 2: Portals to Puerto Rico
Chapter 3: The Great Flood
Chapter 4: We Still Don’t Know, At Least Not Yet, How to Move Freely

with Edilberto Guzmán Fonseca, Ángel Samalot, Nancy Hernández, Sofía Ortíz Morales, Lizbeth Concepción, Jezabeth Roca González, Teresa Basilio, Giovanni Bravo Ruiz, Alessandra Rosa, Tuto González, Jonathan Josué Guzmán, Rolando López, Suheily Martínez Plaza, Annette Reinosa, Kelsey Vélez & Carlitos Díaz

Sound design by Darío Morales-Collazo
Color correction by Oswaldo Colón Ortíz
Super 8 scanning and coloring by Laboratorio Cuático

Additional footage by Héctor Lassalle Villanueva, Manuel Deschamps and NASA

Commissioned by USFCAM